www.hotellisalpa.fi



Uutiset

22.3.2019  Uraraportti. Kaikki urastot ja suunnat ovat auki ja edelleen hyvässä kunnossa. Asfalttitienpätkät ovat jo sulia. Hiekkateillä pääsee vielä hyvin. Järvillä pinnassa vettä ja rannat pohjoispuolilla vielä lumiset. Yli siis vielä pääsee, jos jaksaa vettä roiskutella. Nyt alkaa olemaan viimeiset hetket lähteä vielä urille. Lämpöistä on luvassa myös ensiviikolle ja kauden loppu alkaa häämöttää.

HUOM! Uralupatarroja tarkastetaan taas tulevana viikonloppuna. Ajo sallittu vain kerholaisille ja ajoluvan maksaneille!
 
Vapaaehtoinen talkoomaksu on 15 €. Voit jättää talkoot hyvällä omalla tunnolla väliin. Maksa talkoomaksu OP Luumäki FI73 5453 0640 0215 16. Merkkaa lisätietojakenttään talkoomaksu + oma nimi.

Kerhon FB-sivut osoitteessa: https://www.facebook.com/groups/1322766897749746/?fref=nf 

Uralupatarrojen myyntipaikat ovat Ravintola Kanuuna Taavetissa ja Hotelli Salpa www.hotellisalpa.fi. Salpassa Kelkkailijoille hyviä majoitus, ruoka ja juomatarjouksia.  

Sivustolla vapaita mainospaikkoja hintaan 60-360€. Ota yhteyttä 0400600996.

Ajantasaista tietoa urastolta ja muita kuulumisia myös kerhon keskustelupalstalla ja facebookissa. Linkit etusivulla. 

Kerhon kelkka on käytettävissä kaikille jäsenille uraston kunnossapitoon. Lanaaminen on hauskaa hommaa. Jokaisen kerholaisen tulisi käydä sillointällöin hoitamassa homma. Patit ei sieltä itsekseen mataloitu ;) Lumi painaa oksia ja puustoa uralle. Kelkan varustukseen kuuluu vesuri (ja saha). Vesurilla on helppo huitaista risut pois tieltä kelkasta nousematta.    


Kelkkalehdessä 4-2012 on 4 sivun juttu kerhostamme. 

Pysyvä lumipeite eri vuosina 3.12.1999, 14.11.2001, 15.12.2003, 30.11.2005, 12.1.2007, 19.11.2008, 10.12.2009, 10.1.2012, 4.12.2012, 30.11.2013, 11.12.2014, 30.12.2015. Pysyvä lumipeite tulee Luumäelle keskimäärin 5. - 10. joulukuuta. Lumipeitteen syvyys on suurimmillaan maaliskuun puolenvälin tienoilla. Runsaslumisina talvina lumikerros voi saavuttaa Kaakkois-Suomessa jopa yhden metrin paksuuden. Keväällä lumipeite häviää aukeilta mailta 20 - 25. huhtikuuta ja metsistä noin kaksi viikkoa myöhemmin.

Lanaus - talkootyötä parhaimmillaan Tervetuloa lanaamaan. Lanaus pyritään aina tekemään alkuviikosta, jolloin uralla on vähäisen liikenteen takia paremmin aikaa kovettua. Tarkasta ennen liikkeelle lähtöä öljy- ja polttoainetilanne sekä kelkan yleinen kunto. Jäähdytysnestettä kuluu hieman, ja sitä on välillä syytä lisätä. Kelkka ja lana on Taavetissa Poutasen hallilla kontin vieressä. Lanatessa ura kavennetaan aina ennen hiihtolatuja ja teitä. Jäiden ylityksessä lanan terät nostetaan ylös helpolla säädöllä. Yksin pärjää hienosti kaikissa tilanteissa, kunhan ei rupea liikaa kikkailemaan. Leveätelainen kelkka nousee helposti umpihangesta, jos sen on sinne jotenkin saanut upotettua. Lana vaan irti ja ajaa ylös. Kelkassa on majakka ja pimeällä lanausta varten takavalo. Hätätilanteita varten kelkassa on sähkötoiminen vinssi, jolla sen vetää vaikka puuhun. Vinssin ohjauskytkin löytyy penkin alta, ja se kytketään tarvittaessa kiinni vinssiin. Tankkaus Taavetin TB:llä kerhon piikkiin ja palkkioksi lanaamisesta voi syödä lounaan tai ottaa muut vastaavat murkinat.Nopeus lanatessa on lumen koostumuksesta riippuen n.15km/h. Nopeammassa vauhdissa lumi lentää teristä ilmaan, eikä tipu pattien jälkeen kuopan pohjalle. Silloin terät vain höyläävät patin harjasta siivun pois, ja suurin hyöty lanauksesta jää saamatta. Hitaassa vauhdissa lana jättää myös "liipatun" tasaisen jäljen, joka kovettuu pakkasella nopeasti. Syöttö säädetään uran kunnon mukaan siten, että lanan terät on aina ennen pattia täynnä. Optimileveys uralle on yleensä 2x lanan leveys, jolloin saadaan muodostettua ikäänkuin 2 kaistaa ja useita eri ajolinjoja. Silloin uran kuluminen suunnilleen puolittuu. Vilkkaasti liikennöidyissä paikoissa uraa levitetään yleensä mahdollisimman paljon. Lanauksen jälkeen lana jätetään omaan säilytyspaikkaan terät ylhäällä!

 


c_200_140_16777215_00___images_mainokset_UK.jpg
   UK:n nettisivuille TÄSTÄ