Reitti-info

Suunta antava infosivu urastojen yleisestä kunnosta ja merkinnöistä. Pisteytystä ja arviointeja muutetaan talven mittaan kelkkailijoilta tulleiden tietojen mukaan. Urastojen käyttäjiltä kaivataan ajantasaista tietoa arviointien pitämiseksi ajan tasalla.

****** Autobahn! min. 3m leveää tasaista baanaa. Lanataan useasti. Näyttää erehdyttävästi tieltä. Lähimmät tällaiset löytynee Kiteeltä.

***** Loistavaa uraa! Pattia useimmiten vähän tai lyhyitä pätkiä. Leveys useimmiten 2,5m. Tälle uralle kannattaa tulla kaasuttelemaan!

**** Suhteellisen makoisaa loipottelua. Pattia yleensä kohtalaisesti, pääosin hyvää kelkkauraa. Leveys 2m.

*** Tässäkin vielä ajelee. Kuntoa kohottava vaikutus. Välillä kunnon pattia ja muita huonoja paikkoja. Leveys vaihteleva.
** Ryydloikkaa. Hitaita kohtia, puun kiertoa, sikapattia. Jokunen hyvin ajettava kohta. Ei juuri lanata. Pääosin kelkan levyistä uraa.

* Haastetta peliin. Paljon huonoja kohtia. Pattia, puuta, kantoja ja kiviä riittää. Ei heikkohermoisille ja huonokuntoisille. Ei lanausta

## Ajamaton paikka. Tästä ei pääse näillä vehkeillä. Täällä rikot kelkan ja menetät hermosi. Vain suuria seikkailuita kaipaaville.

Luumäki/Taavetti

Tyynilahti-Lujabetoni-Somerharju (sähkölinja) ****

Ura taas auki. Hyvää baanaa. Merkattu.

Lujabetoni-Somerharju (radanvierusta) ***

Liikenne vilkasta. Merkattu.

JÄRVET

Kivijärvi

Kivijärvellä ajetaan aina Lappeenrannasta katsottuna vasenta laitaa rantoja myötäillen. Motellin jälkeisestä lahdelmasta ura menee maihin ja kiertää Kahvi-Pakarin pihan reunaa takaisi jäälle. Ura Lemille lähtee jäältä Motellin edustalta. Reitti Lemille vaikeahko, jos ei jälkiä näkyvissä ja näkyvyys huono (pimeällä ei kannata edes yrittää). Samasta kohtaa Lemin ja Lpr uran välistä kulkee ura ison selän yli mutkaiselle Jängylle. Ei Merkattu.

Urpalo

Aja rannasta loivasti oikealle kohti isoa sähkölinjaa pienen saaren ja mantereen väliin. Saaren jälkeen selän yli. Ura alkaa järven toisesta päästä toiseksi viimeisestä kaislaisesta pohjukasta loivasti vasemmalla. Ei merkattu.

Ala-Kivijärvi

Vaikea ylittää, jos ei vielä merkattu tai jälkiä näkyvissä. Virtapaikkoja. Yleensä vilkas liikenne ja vahva jälki. Ei Merkattu.

Lennusjärvi

Banaanin muotoinen Lennus ajetaan vanhaan tapaan päästä päähän. Keskeltä voi kurvata kodalle makkaranpaistoon. Matka kodalle n.5km. Ei merkattu.

Saimaa

Taipalsaaren suunnalle pääsee vain Saimaata pitkin. Ylitykset pitkiä. Paikkoja tietämättömän ei kannata lähteä merkkaamattomalle jäälle. Virtapaikkoja.

Taavetti-Heituinlahti 40km  ****

Ala-Kivijärvi-Lennus väli usein raskaalla patilla. Lanalla ongelmia päästä isot mäet ylös, joten homma jää usein tekemättä.

Motelli-Lappeenranta 25km ***

Vilkas liikenne. Usein isolla patilla, mutta myös mukavia nopeita pätkiä. Kukahan keksisi Jängyn päästä Rovonlahdesta/ Rutolasta oikotien suoraan Saimaalle??

Somerharju-Utti 40km ***

Ura taas hieman muuttunut. Seuraa merkintöjä! Melko vilkkaasti liikennöity. Merkattu harvakseltaan, mutta ei juuri pääse eksymään. Ei vesistöjä.

Motelli-Lemi **

Tällä hetkellä suljettu! Suurin osa pätkästä jäätä. Ura kulkee Uimin kaupan pihan läpi.  Järven ylitys vaikea, jos ei  merkattu ja jälkiä näkyvissä. (Ei Merkattu). Mukava ajopätkä jos ei ole paljoa pakkasta.

Luumäki-Ylämaa ****

Mukavaa pätkää. Merkattu melko hyvin, mutta ei kannata lähteä avaamaan lumisateen jälkeen jos et tiedä reittiä. Ura lähtee Kivijärveltä Lepolan uimarannan kohdalta. Katso ajo-ohje Urpalojärvelle ylempää.

 

Vaalimaa-Hamina 60km ***

Merkattu kohtalaisesti, paikoin hyvin. Heijastimet rasteissa.

Palvaanjärvi-Hamina 55km ***

Pätkä jäätä tai tietä ja metsään kiertämään puita. Sama kuvio koko matkan. Merkattu suhteellisen hyvin.

Lemi-sähkölinja/Kuukanniemi 10km ***

Merkinnät maastossa hyvät. Järvillä ei merkintöjä. Ei juuri lanata, eli pattia riittää. Lemin suunnasta tullessa viimeisellä järvellä oikealle kulkevat runsaat jäljet menevät Kuukanniemeen.

Kärki-Savitaipale 45km (sähkölinja) ***

Vähäisen lumen aikaan usein huonossa kunnossa. Lopputalvesta hyvää baanaa jos on lanattu jossain vaiheessa. Savitaipaleen lähestyessä aika vähän liikennettä ja ura usein ummessa. Suosittelen s-taipaleelta eteenpäin navia tai kännykän karttaohjelmaa. Merkattu paikoin myös hyvin.

Lappeenranta-Joutseno 50km ****

Merkattu harvakseltaan. Suolla siellä täällä risuissa värillistä nauhaa. Vähäisen lumen aikaan kynnyspellot huonossa kunnossa. (ja niitä riittää)

Joutseno-Imatra 25km ******

Parasta mahdollisa baanaa! Peltojen ylityksiä, kaasulinjaa ja muutama metsäpätkä. Ura kulkee Imatran keskustan vieressä. Palvelut aivan uran varrella. Hyvät merkinnät.

Imatra-Puumala 80km ***

Matkasta suurin osa jäätä? Maastopätkät vaihtelevia. Puumalan päässä ennen kirkonkylää odottaa usein kaikkien patikoiden äiti. Jäät osin merkattu, maasto sieltä täältä. Jäillä risteyskohdissa viitoitus. Pimeällä jäillä eksymisen vaara suuri.

Taipalsaari-Puumala 40km ***

Heikkojen jäiden takia suljettu! Suurin osa matkasta jäätä. Maastopätkät lyhyitä. Jos jäällä tuli kylmä, niin Puumalan päässä odottaa yleensä parin kilometrin jättipatikko, jossa hiki irtoaa. Keväällä puumalansalmen silta sulaa nopeasti ja ohjainrautoja saa kulutella n.1km verran. Navin käyttöä suositellaan. 

Taipalsaari-Savitaipale

Ei tietoa*

Kaipiainen-Palvaanjärvi 65km **

Alkupätkä uutta kaasulinjaa pitkin useita kilometrejä. Merkinnät keskivaiheilla huonot. Ei kannata lähteä avaamaan, jos ei tiedä reittiä.

Heituinlahti-Lemi 30km ****

Maapätkät merkattu. Muutamia hitaita (huonoja) metsäpätkiä.

Heituinlahti-Tuohikotti 35km *****

Pääosin metsäautoteitä kumpuilevassa harjumaastossa. Merkattu suhteellisen hyvin.

Heituinlahti-Savitaipale 25km ****

Ensimmäinen järvi usein merkattu. Muutamalla tiepätkällä ja järvillä joutuu vähän miettimään reittiä jos ei jälkiä näkyvissä. Maaosuudet merkattu hyvin Savitaipaleen päästä.

Tuohikotti-Nakkikoppi 20km ****

Keskinopeaa pätkää vaihtelevassa maastossa. Usein hyvässä kunnossa. Merkattu.

Nakkikoppi-Utti 30km **

Keskihidasta puunkiertoa. Metsissä mutkat usein jäässä. Ei juuri herkkupätkiä. Lunta ollut viime vuosina hieman niukasti. Viimeiseltä jääpätkältä Uttiin halutessa käänny ennen rantaa vasemmalle lähteville jäljille. Rannassa rasti, mutta ura vie Tykkimäkeen. Maapätkät merkattu.

Vuohijärvi-Jaala **

Vaihtelevaa uraa, järviä, patikkoa ja nopeaa metsäautotien pohjaa. Huonosti merkattu. Reittiä joutuu vähän arpomaan.

Heituinlahti-Kestilän Kievari 25km **

Paikoin surkeata puunkiertoa keskellä pusikkoa. Paranee myöhemmin hyväksi. Maaosuudet merkattu. (Ajettu viimeeksi 2004)